به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از اخبار آزاد مناطق، بر این اساس، تفاهمنامه مزبور به مدت سه سال، در جهت گسترش مبادلات اقتصادی، تجاری، صنعتی، ترانزیتی و توسعه خدمات بندری و حمل و نقل کالا با تکیه بر ظرفیتهای موجود این مناطق به عنوان مبادی ورودی و خروجی کریدور شمال-جنوب (نوستراک) در دو کشور و در راستای افزایش همکاریهای دو کشور در قالب چهار ماده و هفت بند منعقد شد.
تشکیل شورای مشترک بازرگانی در آیندهای نزدیک در جهت ایفای نقش هر چه بیشتر در توسعه و تقویت همکاریهای تجاری؛ افزایش حجم حمل کانتینرها از کریدور بینالمللی حمل و نقل شمال-جنوب، برگزاری جلسات کاری مشترک در راستای بهرهبرداری حداکثری از منافع کریدور شمال-جنوب، همکاری جهت ارائه تسهیلات و مزیتهای جدید برای فعالین اقتصادی و تجاری سه طرف، برگزاری نمایشگاههای متقابل بینالمللی با حضور شرکتهای تابعه آنها و برگزاری سمینارها و کمیسیونهای اقتصادی و تجاری و در نهایت آموزش و تبادل اطلاعات تجاری بازرگانان سه طرف از مهمترین بندهای توافقنامه سهجانبه مزبور میباشد.
اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در جهت فعالسازی کریدور شمال-جنوب و توسعه همکاریها دوجانبه در تمایل طرف روس برای همکاری چندجانبه براساس ظرفیتهای جدید کریدور نوستراک در ترانزیت بینالمللی کالا، حائز اهمیت ارزیابی میشود؛ موضوعی که میتوان در راهبرد اصلی سازمان منطقه آزاد انزلی طی پنج سال گذشته در راستای تبدیل شدن به مرکز مبادله کالاهای استراتژیک کشورهای حاشیه دریای خزر و افزایش صادرات کشورمان به بازار بزرگ روسیه مشاهده کرد.
این راهبرد از طریق انعقاد دو تفاهمنامه با منطقه آزاد لوتوس، برگزاری جلسات کاری و بازدید مشترک از توانمندیها و ظرفیتهای همکاری دو و چندجانبه، میزبانی از اجلاس اتاقهای بازرگانی کشورهای منطقه و نمایشگاههای تخصصی دو کشور در کنار حضور در نمایشگاههای طرف روس و تلاش به منظور فعالسازی کریدور شمال-جنوب، مورد پیگیری قرار گرفت.
مجتمع بندری کاسپین در کنار بندر انزلی، دو بازوی توانمند در گسترش مراودات بر بستر کریدور شمال-جنوب است و در این میان کاسپین با وجود پسکرانه وسیع، فرآوری کالا در واحدهای تولیدی و ایجاد پارک لجستیک به عنوان یک بندر نسل سوم جهانی، از ظرفیت بینظیری جهت توسعه مراودات و بهرهمندی طرفین ایرانی و روس از منافع ترانزیت کالا در مسیر کریدور شمال-جنوب برخوردار است.
ارائه بستههای حمایتی و تشویقی جهت استفاده حداکثری از مزایا و معافیتهای قانونی منطقه، به همراه فعالیت تالار بورس منطقه، با راهاندازی کریدور جدید چین-قزاقستان-ایران، به عنوان بخش فرعی کریدور بینالمللی «یک جاده؛ یک کمربند» کشور چین، افزایش نقش ترکیبی کریدور نوستراک در معادلات ترانزیتی فرامنطقه ای آسیا و اروپا را در دستور کار قرار داده است.